Zjazvený kráľ #1
Autor:
Leigh Bardugo
Vydavateľstvo, rok vydania: Slovart, 2020
Počet strán: 488
Hodnotenie GR (v čase písania recenzie): 4,20

Nikolai Lantsov mal odjakživa dar dokázať nemožné. Nikto nevie, čo si počas krvavej občianskej vojny vytrpel - a chce, aby to tak aj ostalo. Teraz sa však na oslabených hraniciach zbiehajú nepriatelia a mladý kráľ musí nájsť spôsob, ako znova naplniť ravkanské pokladnice, nadviazať nové spojenectvá a zastaviť hrozbu, ktorej čelí kedysi veľkolepá grišská armáda.

Temná mágia v jeho vnútri však každý deň mocnie a hrozí, že zničí všetko jeho úsilie. Nikolai sa v sprievode mladého mnícha a legendárnej grišskej búrničky vydá s cieľom poraziť svoje prekliatie na tie miesta v Ravke, kde prežíva staroveká mágia. Dá do stávky všetko, aby zachránil seba a svoju krajinu. Niektoré tajomstvá však nemajú ostať tajomstvami – a niektoré rany sa nemajú zahojiť.

Obšírna, počtom strán dosť obsiahla prvá časť novej dilógie. Kniha má byť akýmsi pozvoľným pokračovaním trilógie Griša (ktorú som zhltla, aby som sa čo najskôr mohla pustiť do tejto), aj nasledujúcich Šiestich vrán a Prohnilého mesta. No bohužiaľ, celé to na mňa pôsobilo akosi nútene a, čo si budeme nahovárať, jedinými svetlými bodmi boli pekná obálka a postava Nikolaia.

„Všetko, čo stojí za to spraviť, vždy začína ako zlý nápad.“

Autorka zvolila vyrozprávanie príbehu prostredníctvom viacerých postáv. Zvyčajne celkom obľubujem tento spôsob podania príbehu, pretože sa dozvedáme „z každého rožka troška“. V tomto prípade však ide o zreteľný súbeh 2 úplne samostatných dejových línií, po odchode Nikolaia do trhliny dokonca krátkodobo troch. Časti venujúce sa misii Niny mohli pokojne tvoriť samostatné pokračovanie Šiestich vrán a Prohnilého mesta, o žiadne kľúčové prvky by sme neprišli a čo-to by sme zredukovali. Celý čas som očakávala budúce pretnutie sa liniek v nejakom spoločnom bode, ale márne. V jednotke sa toho nedočkáme, a tak neostáva nič iné, len presunúť očakávania do ďalšieho dielu.

„Kto by nechcel veriť, že s ním má osud plány, že bolesť a zlyhania boli len prológom k väčšiemu príbehu.“

Čo sa týka postáv, najväčší prerod a zaujímavý story arc mali ženské postavy: už spomínaná Nina, ktorá sa bude musieť preniesť obdobím trúchlenia, smútku a zmierením sa so svojou pozmenenou silou  a prekvapujúco - Zoja. V trilógii Griša mi pripadala len ako zákerná, závistlivá neprajníčka, no tu som si ju pomerne obľúbila a ukázalo sa, že je v nej oveľa viac. A Nikolai... myslím, že všetci sme primárne siahli po tejto knihe vďaka tomu, že malo ísť o príbeh Nikolaia. Ale všadeprítomná temnota, ktorá ho sprevádza a visí nad ním ako Damoklov meč, mu trochu uberá na jeho povestnom šarme a bezstarostnom pohľade na svet. Chvála Djelovi aspoň za jeho občasné vtipné repliky, z času na čas príjemne okoreňujúce celý príbeh.

„Zložte zbrane,“ ozvala sa obluda chórom hlasov stovky úst.

„Až za chvíľu,“ odvetil Nikolai. „Momentálne mi pomerne pridávajú na sebavedomí...“

Vo všeobecnosti som týmto dielom sklamaná. Prekážal mi ležérny štýl písania autorky, kedy sa deje všetko a vlastne nič... Prekážal mi spôsob, akým degradovala veľkoleposť vyvrcholenia grišskej trilógie, a to tým, že zrecyklovala staré hrozby a opäť bojujeme proti tomu istému zlu, s ktorým sme sa predsa už raz vysporiadali... Mohla priviesť na scénu novú hrozbu, a nie opakovať staré námety po úspešnom uzatvorení tejto časti príbehu.

Verím, že Zjazvený kráľ si nájde svoje miesto v srdciach milovníkov sveta Gríš, a to je dobre. Veď nie nadarmo sa hovorí „100 ľudí, 100 chutí“ a pri knihách to platí obzvlášť. To však nevylučuje možnosť, že pre zvyšných čitateľov fantasy bude kniha predstavovať len obstojný priemer, so štipkou humoru, no nanešťastie bez výraznejšieho wow efektu.

„Nie každý deň sa môže skončiť víťazstvom. Nie každý vojak sa dá zachrániť.“

Dobrá správa na záver pre tých, čo sa nenechali odradiť: pokračovanie pod názvom Rule of Wolves vyjde v anglickom jazyku 30. marca 2021!