Zloději dýmu #1
Autor: Sally Greenová
Vydavateľstvo, rok vydania: CooBoo, 2019
Počet strán: 416
Hodnotenie GR (v čase písania recenzie): 3,81

Princezna, zrádce, lovec a zloděj. Čtyři mladí lidé, kteří drží osud světa ve svých rukou. Čtyři národy na pokraji války.
V Brigantsku se princezna Catherine chystá na politické manželství bez lásky, které pro ni sjednal krutý otec. V Calidoru touží zhrzený sluha March po pomstě knížeti, který zradil jeho lid. V Pitorii cestuje lehkomyslný Edyon od města k městu a krade jednu cetku za druhou. A na pusté Severní planině utíká mladá Tash před démony. Každý je jiný, ale něco je spojuje. Všem osud rozdal karty, se kterými hrát nechtějí, a oni z nich musí dostat to nejlepší.

Blíži sa dátum vydania poslednej časti trilógie Zloději dýmu* a to pre mňa znamená jediné - prečítať si predchádzajúce dve časti. Po rokoch (často neúspešného) čakania (áno, mám na mysli vás: George R. R. Martin a Rothfuss!) radšej siaham a púšťam sa do ukončených sérií. A tak nastal čas na Zlodějov dýmu.

Ako ste si už určite všimli, mám v obľube rozprávanie príbehu z perspektívy dvoch a viacerých postáv. Týmto spôsobom totiž nadobúdam pocit, že som oboznámená s viacerými pohľadmi na svet a môžem si vytvoriť svoj vlastný názor. Tento príbeh je vyrozprávaný z pohľadu hneď 5 postáv, pričom dej sa odvíja vždy vo dvojiciach: brigantská princezná Catherine so svojím osobným strážcom Ambrosom, 13-ročné dievča Tash so svojím spoločníkom pri love démonov Gravellom (jeho perspektíva absentuje) a novoobjavený ľavoboček kráľa Calidoru Edyon s Marchom - kráľovským sluhom z vojnou zničeného kraja, ktorý prisahal pomstiť sa kráľovskej rodine za vyhladenie svojho národa.

Tento multiperspektívny koncept sa zdá byť náročný na sledovanie, v skutočnosti si však naň rýchlo zvyknete. Problémové je z môjho pohľadu samotné tempo rozprávania. To je pomalé. Veeeľmi pomalé. Rozumiem tomu, že autorka chce predstaviť vytvorený svet, politiky jednotlivých kráľovstiev, vzájomné intrigy kráľovských dvorov, ale aby som bola úprimná, v polke knihy som si stále nebola istá, či sa mi podarí knihu dočítať. Chýba tam akcia, vzrušenie, niečo, čo by vás podvedome nútilo k prečítaniu ďalšej a ďalšej kapitoly. A tak som pokračovala len zo zotrvačnosti a z prítomnosti druhého dielu v mojej knižnici.

Za prvou polkou sa to našťastie začína preklápať. Najviac ma zaujali kapitoly princeznej Catherine a jej strážcu Ambrosa. Catherine je princeznou Brigantska, ktorej neustále pripomínajú povinnosť vydať sa za princa Pitorie – Zayna. Sama si je veľmi dobre vedomá svojej povinnosti, krajinu a svojho tyranského otca nechce/nemôže sklamať, no napriek tomu sa neubráni citom k svojmu strážcovi. Zároveň odhaľujú tajné sprisahanie a životy oboch sú ohrozené.

Druhé dve dvojky príbehov nie sú až také pútavé, v prípade Edyona a Marcha si však autorka môže s pokojným srdcom odškrtnúť takmer už povinný prvok LGBT tematiky v súčasných YA príbehoch. Z dvojice lovcov démonov ma zaujala samotná idea dymu. Jeho držba, získavanie a, nedajbože, používanie sú vo všetkých kráľovstvách  prísne trestané. A nebyť pohľadu mladej Tash, tak by si čitatelia mysleli, rovnako ako obyvatelia kráľovstiev, že sú to len "povedačky" a žiadni démoni možno v skutočnosti ani neexistujú. Oni však existujú, ich dym bude spôsobovať okrem drogového opojenia aj iné vedľajšie účinky (aké vám však neprezradím) a samotní démoni zostávajú v tejto časti tak trochu záhadou. Predpokladám však, že im autorka dopraje viac priestoru v nasledujúcich častiach, kde sa majú prejaviť aj ich vlastné ciele a tým pádom zamiešajú karty v celej nadchádzajúcej vojne.

„Z úst se mu uvolnil první proužek dýmu a Gravell přidržel lahvičku dnem vzhůru, aby zachytil špičku pramínku. Démonský dým byl jako krev u lidí, ale Tash si představovala, že je to i jejich poslední dech, jejich duše. Dým opouštěl démonovo tělo a naplňoval nádobku, nic z něj neuniklo ven. Když se podařilo zachytit první pramínek, zbytek ho následoval, jako by chtěl zůstat pohromadě. Zpočátku měl temně švestkovou barvu, ale zbytek byl purpurový jako u toho druhého démona, který jim způsobil takové potíže.“

Takže s malou dušičkou a neutíchajúcou nádejou sa púšťam do dvojky, snáď ma Greenová nesklame a bude to pútavejšie, akčnejšie a tajomnejšie.

*posledná časť trilógie pod názvom Hořící království vychádza v CooBoo dňa 05.11.2020