Názov: Byla jednou jedna řeka
Autor: Diane Setterfield
Vydavateľstvo, rok vydania: Vyšehrad, 2020
Počet strán: 472
Hodnotenie GR (v čase písania recenzie): 3,99

„Jsou příbehy, které lze vyprávět nahlas, příběhy, ktoré mají zaznít šeptem, a pak jsou příběhy, které se nemají vyprávět vůbec.“

V zapadlém hostinci na břehu Temže se schyluje k výjimečným událostem. Štamgasti si nad pivem vypravují historky, když tu se rozrazí dveře a v nich stojí cizinec s tělíčkem mrtvé dívenky v náručí. O několik hodin později se dítko opět vrátí mezi živé. Je to zázrak? Kouzlo? Nebo lze vše racionálně vysvětlit? Dívky se chtějí ujmout tři rodiny. Nemůže však patřit všem – a proto dřív, než se ukáže její pravá totožnost, vyplavou na povrch mnohá další tajemství...

Na brehoch rieky Temža nájdete niekoľko hostincov. Každý má svoju špecialitu – jeden je pre hráčov, druhý pre bitkárov, tretí pre tých, čo si chcú vypočuť dobrú muziku. No do hostinca Labuť v Radcote sa odjakživa chodilo kvôli príbehom. Jedného večera rozprávanie príbehov preruší príchod neznámeho zraneného muža s mŕtvym dievčatkom v náručí. A o chvíľu neskôr sa udeje zázrak – dievčatko ožije. Táto udalosť spustí lavínu rôznych príbehov a verzií. Ale len 1 môže byť pravdivá...
„Zázraky znali z Biblie, tam vždy šlo o cosi nemožného, co se stalo kdysi nemožně dávno někde tak daleko, že taková místa snad ani nikdy nebyla.“
Spočiatku máte dojem, že ide o jednoduchý príbeh s pomerne jednoduchým prvkom magického realizmu – dievčatko, ktoré vstane z mŕtvych – a očakávate, aj dostávate zjavne jednoduchý záver  (to všetko už na konci 1. časti z piatich, a potom vyvstáva otázka: „O čom je teda zvyšok knihy?!“). O dievčatko prejavia záujem 3 rodiny: manželia Vaughanovci, ich vlastné dieťa vo veku 2 rokov niekto ukradol z postieľky, Robin Armstrong, ktorého ženu našli otrávenú a jej dieťa odvtedy nik nevidel a slabomyseľná Lily Whiteová, tvrdiaca, že ide o jej malú sestru. Postupne nahliadame do tajomstiev každej rodiny a keďže dievčatko nehovorí a neprejavuje city, patriť môže komukoľvek. Atmosféra temnie, zamotávame sa do ďalších a ďalších odhalení a dostávame sa od rozprávky k detektívke s príliš veľa podozrivými, ale žiadnym obvineným.

Na to, že má kniha 470 strán a je rozdelená do 5 častí, čítala sa ľahko, nevznikali žiadne „prestoje“ a neobsahuje ani siahodlhé, nezáživné popisy. Počiatočný chaos v postavách sa vyjasňuje a neskôr už budete presne vedieť o koho kedy ide. Aj keď sledujeme príbeh vždy z pohľadu 1 z postáv, nedozvedáme sa všetko o ich živote okamžite. Autorka si necháva podstatnú časť ich minulých činov na neskoršie, prekvapivé odhalenie. Tak, ako ľudia, aj postavy ukrývajú pred ostatnými svoje hriechy a minulosť tak presvedčivo, až niekedy sami uveria, že sa nikdy nestali.
„A jak se hranice mezi dnem a nocí ztenčují a vytrácejí, děje se to nejinak i mezi světy. Sny a příběhy se mísí s prožitým, mrtví a živí o sebe zavadí, když přicházejí a odcházejí, minulost a přítomnost se dotýkají a překrývají.“
Sama by som uvítala viac avizovaného magického realizmu,  no bohužiaľ sa obmedzil len na 2-3 prvky. Na druhej strane, reálnosť príbehu určite ocenia tí, ktorým tento žáner veľa nehovorí. Až spätne som si uvedomila, že koncept zľahka pripomína Vraždu v Orient Expresse. Hlavne prítomnosťou viacerých postáv, ktoré zdanlivo absolútne nič nespája. Ale viac vám už neprezradím!

Nechajte sa unášať príbehom, hľadajte pravdu vo vlnách rieky a nezabudnite na jednu podstatnú vec: „Jen proto, že je něco nemožnýho, neznamená to, že se to nemůže stát“.

Na záver pridávam, aké nádherné obálky má kniha v anglickej verzii (vľavo vydanie z roku 2018,  vpravo edícia z roku 2019).