Melmoth

Názov: Melmoth
Autor: Sarah Perryová
Vydavateľstvo, rok vydania: Lindeni, 2019
Počet strán: 288
Hodnotenie GR (v čase písania recenzie): 3,48

Helen Franklinová už pred mnohými rokmi odišla z Anglicka. V Prahe, kde pracuje ako prekladateľka, našla pokojné útočisko. To sa však zmení, keď jej priateľ Karel objaví v knižnici zvláštny list, spoveď a záhadné varovanie pred Melmoth, temnou bytosťou, ktorá sa objavuje v ľudových legendách a obskúrnych rozprávkach. Podľa povier Melmoth cestuje časom a ľudí, ktorých presvedčí, aby sa k nej pridali, uvrhne do večného zatratenia, túlavej samoty. Helen to spočiatku považuje len za výmysly, ľudové povery. No potom, keď kráča po pražských uliciach vydláždených kameňom, má zrazu pocit, že ju niekto sleduje. A potom sa jej priateľ stratí...

Sarah Perryovú možno poznáte ako autorku knihy Had z Essexu. Pre mňa to bola prvá kniha, ktorú som od nej prečítala, ale, úprimne, v porovnaní s Melmothom sa mi zdala veľmi pomalá, bezcieľna a chýbal mi v nej fantastický prvok (hoci ho názov indikoval, ale...).

Melmoth je temný, gotický román, z ktorého vám nabehnú zimomriavky a počas tmavých nocí sa budete otáčať, či náhodou nezbadáte osamelú postavu v čiernom.  Pre tých, čo čítali prvotné dielo o Melmothovi od Ch. R. Maturina bude nezvyčajné pozerať na Melmotha ako na ženskú postavu, avšak autorka sa s tým celkom slušne vysporiadala vytvorením osobitných príbehov o jej osude naprieč históriou a o jej zásahoch do životov obyčajných ľudí.
Dovolím si tvrdiť, že v závere vám bude aj ľúto svedkyne, putujúcej potrestanej ženy, ktorá je taká osamelá... Odvážite sa podať jej ruku?
„No nie je tu celkom prázdno: len sa pozrite na tú osamelú postavu opierajúcu sa vysoko na kamennom balkóne, ktorá sa pozerá na rieku vo svojej nekonečnej, absolútnej samote! Ako čierna loď v bezvetrí, ako posledná hviezda svietiaca na prázdnom nebi! Vari vám v srdci nezapáli ľútosť, vari k nechcete vystrieť ruku?“