streda 19. februára 2020

Nájomníčka vo Wildfell Hall

Názov: Nájomníčka vo Wildfell Hall
Autor: Anne Brontë 
Vydavateľstvo, rok vydania: Slovart, 2017
Počet strán: 424
Hodnotenie GR (v čase písania recenzie): 3,95








Anotácia:

Do rozpadnutého starého kaštieľa v utiahnutom kúte anglického vidieka sa nečakane prisťahuje mladá vdova so synom a slúžkou. Susedia sú na ňu zvedaví a začínajú sa s ňou spoznávať, no jej názory na život a výchovu syna sa priečia ich zažitým predstavám. Vo chvíli, keď sa do nej zahľadí mladý farmár Gilbert Markham a začne ju porovnávať so svojimi blízkymi, roztočí sa okolo nej kolotoč pochybností, klebiet, dohadov a ohovárania, ktorý vyvolá konflikty medzi Gilbertom a jeho dobrými priateľmi. Kto v skutočnosti je táto záhadná žena? 

Recenzia: 

Túto knihu som, priznám sa, prečítala takmer za rok. Ale s čistým svedomím tvrdím, že tempo môjho čítania zodpovedalo rýchlosti napredovaniu deja...Vlastne konečne sa niečo začalo diať na posledných 100 stranách (zo 420!). Každopádne ma ale dielo v jednom prekvapilo – v reálnom, „neromantickom“ zobrazení anglických „džentlmenov“ 19. storočia. Nejde o zidealizovaných, cnostných hrdinov, ale naopak, o rozmarných, závislostiam sa oddávajúcich a unudených šľachticov, pre ktorých morálka nič neznamená. V istých chvíľach som až súcitila s hlavnou hrdinkou a kričala vo svojom vnútri namiesto nej. Ale inak ma hrdinka svojou náboženskou fanatickosťou a manželskou servilitou nesmierne otravovala a nemohla som sa s ňou zžiť (aj to je zrejme dôvod, prečo som sa k čítaniu tejto knihy vracala tak sporadicky).

Každopádne, nenechajte sa mojím názorom odradiť, ide predsa o dielo svetovej klasiky, takmer povinné pre fanúšikov Jane Austen a sestier Bronteových a pre ženy ako také, keďže sa považuje za jedno z prvých feministických diel. A po prečítaní pokojne napíšte do komentárov, ako sa páčilo vám.
"No ak sa musíme potýkať s nemravnosťou a skazenými charaktermi, je podľa mňa lepšie opísať ich také, aké skutočne sú, než tak, ako si sami želajú, aby ich videli."


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára